Saturday, January 19, 2008

De dood in de schaakwereld.


Gisteren hadden de media eindelijk eens veel aandacht voor het schaken. Jammer dat iemand daar eerst voor dood moet gaan maar toch ‘bravo media!’. Eigenlijk was Fischer voor de schaakwereld al dood sinds hij wereldkampioen werd in 1972. Vanaf die tijd heeft hij alleen maar afschuwelijke onzin laten horen en leefde ook asociaal.
In Wijk aan Zee in het Corus toernooi was veel aandacht en eerbetoon voor het genie Fischer.
Ruud en ik begonnen gisteren in dat toernooi. Ruud won en ik verloor in de eerste ronde van de tienkampen. Voormalig wereldkampioen Topalov begon ook dikwijls met een nederlaag maar bereikte ondanks dat toch de top. Er is dus noch hoop voor mij.
Waarom deze mooie foto van een vervallen blokhut of huisje op de prairie in Canada? Wel, als een eerbetoon aan mijn oom Jan waar ik woensdag over schreef. Toen oom Jan in Canada aankwam had hij niets volgens de verhalen van mijn moeder. Hij begon met het bouwen van een huisje of blokhut. John van Liere maakte 60 jaar later foto’s van de inmiddels vervallen huisjes, dankjewel John.

No comments: