Tuesday, January 29, 2008

Creatief.


Voor het eerst na Erica’s dood pannenkoeken gebakken. Bloem, een ei, zout, melk, bier en omdat ik spekpannenkoeken wilde ook spekjes. Als lunch vandaag en ik kon het nog. Vis, pannenkoeken, oliebollen, appelbeignets, rösti allemaal gerechten die aan mij werden toegewezen.
Gisteren was ik ook al creatief ik maakte voor de ‘Eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen’ een droomschrift. Het werd een ouderwets schoolschrift met lijntjes en ingedeeld in verschillende rubrieken met voorbeelden, plaatjes of toelichtingen. Wensdromen, dagdromen, nachtmerries enz. Het droomschrift is uitgerust met een Bruinzeel 2B potlood, vlakgom en puntenslijper. De droomgids is goed ontvangen want 'uit volle dankbaarheid' stond er een boeketje bloemen uit haar tuin op tafel toen ik thuis kwam.
Nu moet de boekverkoopster nog leren na de droom even wakker te worden en de droom op te schrijven. Zij meldde zojuist telefonisch dat dit een probleem is en het droomschrift dus nu, na een nacht, nog leeg is. Jammer, als voorbeeld van een wensdroom had ik het gedicht
‘He wishes for the Cloths of Heaven’ van W.B.YEATS:

Had I the heavens’ embroidered cloths,
Enwrought with golden and silver light,
The blue and the dim and the dark cloths
Of night and light and the half-light,
I would spread the cloths under your feet:
But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams.

Erica kocht, toen we voor de tweede keer Ierland bezochten, bij zo’n verstilde oude boekverkoper in Sligo het verzamelde werk van Yeats in een mooie uitgave van Everymans’s Library:

EVERYMAN,
I WILL GO WITH THEE,
AND BE THY GUIDE,
IN THE MOST NEED
TO GO BY THY SIDE.

Voordat we de oude boekverkoper bezochten hadden we met Jeremy, die bij ons logeerde, even boven Sligo het graf van Yeats bezocht en in het restaurant aan de overkant van de weg heerlijke gegrilde oesters gegeten!

No comments: