Friday, January 25, 2008

Adrenaline.




Voor de tweedemaal een incident betreffende het schaken van mij. In november in Zutphen en gisteravond in Wageningen. Gisteren, op de vrije dag van het Corus, moesten Ruud en ik met ons Deventer team tegen Wageningen spelen. Voor deze wedstrijd was er een speciaal gereserveerde zaal en alles leek ideaal. Na een minuut of tien spelen begon in de zaal naast ons een oorverdovend lawaai. Na een poosje wachten begreep ik dat niemand hier iets aan ging doen ook niet de wedstrijdleider van Wageningen. Vanwege deze laksheid en onbeleefdheid van het ontvangende team liep het adrenalinegehalte van mijn bloed snel op voelde ik en daarom zette ik de klok stil en zei mijn tegenstander dat ik een klacht ging indienen. Nu begreep de wedstrijdleider dat hij in actie moest komen en verhuisden beide teams naar de clubzaal waar we normaal konden spelen. Ik begreep dat ik nu die adrenaline kwijt moest om te voorkomen dat ik kansloos zou verliezen. De enige mogelijkheid leek me die krachtige drug naar mijn hersenen af te voeren. Dat lukte en een halfuurtje later zette ik mijn tegenstander mat.
Ik had wit en ben in het bovenste diagram aan zet:
10.Pxe4 axb5 11.d6 Pg6 12.dxc7 Dxc7 13.Pd6+ Kf8 14.Te1 Pe7 15.Lg5 f6 16.Dd5 Dc4
Zie diagram 2. Gelukkig voorkwam de adrenaline dat ik hier met de dame van c4 aan de haal ging, ik was uit op het bloed van de zwarte koning. Schaken is een vechtsport en het ideale middel om je agressie te sublimeren! De zwarte koning kon zijn dood niet meer voorkomen.
17.Txe7 Kxe7 18.Te1+ Kd8, zie diagram 3. 19.Pf7 Kc7 20.Dd6# (mat).
We wonnen de wedstrijd met 5-3. Vandaag speelde ik in het Corus remise. Zaterdag en zondag schaak ik nog en keer dan weer terug naar de normale wereld, ik hoop dat jullie me daarbij helpen.

No comments: