Tuesday, May 24, 2005

Willem de Kooning, Shadow.



Zondag bezochten we met David in Rotterdam De Kunsthal voor de tentoonstelling van Willem de Kooning.
De Kooning is vooral bekend om zijn grote doeken in de stijl van het schilderij Woman wat je hieronder ziet. Daarom was ik zeer verbaasd plotseling tegenover dit zwartazuurblauwe schilderij te staan. Ik vroeg onmiddellijk David een foto te maken. David leek me niet zo gecharmeerd van de Kooning maar wilde wel weten waarom ik juist een foto van dit schilderij wilde.
Ik vertelde dat ik op mijn blog een foto van de stier Shadow had geplaatst en nu in Rotterdam het schilderij Shadow tegenkwam in precies de zwartblauwe kleuren van de prachtige Texan Longhornstier Shadow. Vooral zeer bijzonder omdat dit schilderij totaal verschillend is van al het andere werk van De Kooning. Ik zei David dat ik het schilderij heel mooi vond maar bevooroordeeld was door de stier. Goed, David maakte de foto èn...uit het publiek kwam een jongeman op me af, gaf mij een hand en zei me dat hij nog nooit zo een mooie uitleg van een schilderij had gehoord. Hij bedankte mij en zei me het schilderij nu ook nog mooier te vinden. Mijn dag kon niet meer stuk.

No comments: