Wednesday, May 25, 2005

De Boomgaard.



Twee van de vier weiden van mijn vader lagen enkele kilometers buiten Borssele, een 500 meter van de zeedijk van de Westerschelde. Ze lagen naast elkaar en waren even groot. De zuidelijke heette De Vrieshoek, de noordelijke De Boomgaard (bôôgerd).
De boomgaard was een weide waar niet gehooid werd vanwege de vele appel - en perenbomen, dat waren in die tijd allen hoogstammen.
Van de appels herinner ik me de Bellefleur, Jonathan, Sterappel en de (Zure Grauwe) Reinette.
Van de peren de Oomskinderpeer, Jut, Triomphe de Vienne en de Clapp's Favourite.
Dat ik me deze soorten zo goed herinner heb ik te danken aan Evert Kluwer. Hij vroeg me enkele platen uit een bijzondere (losbladige) uitgave van de Nederlandse Heidemaatschappij te kopieren namelijk:
het tussen 1943 en 1950 uitgegeven losbladige "Nederlandsche Fruitsoorten" van R. Lijsten en A. Beeftink. ...
www.fruitteeltmuseum.nl/kopstukken/kopstukken.html - 7
Door de mooie platen van Beeftink en de documentatie van Lijsten herinner ik me weer veel namen. De Clapp's was bij Piet en mij ook geliefd omdat het een heerlijke klimboom was. De Bellefleur was een lieveling van mijn ouders. Het plukken van het fruit in het najaar was voor ons kinderen een feest. De koeien liet mijn vader toe om hen het afgevallen fruit te laten eten, dat zou toch snel rotten.
De sterappel krijgt de mooiste plaats op mijn blog omdat het een lieveling van Erica is, we hem in onze voortuin hebben en hij ons vorig jaar weer prachtige appels gaf. De plaat van Beeftink en de beschrijving van Lijsten is nog helemaal raak:
Sterappel, Roode Reinette, Pomme de Coeur.
Vermoedelijk afkomstig uit Zuid-Limburg. Voor het eerst beschreven in 1830.
Vrucht: Middelgroot, meer breed dan hoog, zeer gelijkmatig van vorm.
Kleur: Mooi helderrood met kleine geelachtig grijze stippen.
Vruchtvleesch: Dikwijls lichtrood gekleurd, zacht zuur, vrij droog met speciaal aroma.

No comments: