Wednesday, May 04, 2005

Pallas wint in Velp.



Gisteren won Gerard het 50+ toernooi in Velp. Gefeliciteerd Gerard. Ruud en ik moesten het met een tweede plaats doen, Ruud in de A-groep en ik in de B-groep. Er waren 5 groepen, zelf speelde ik 3x remise en won 3x maal.
In de pauze hadden we het nog even over beroemde personen en schaken. Napoleon is zeer bekend om zijn schaken en er zijn ook meerdere partijen van hem overgebleven, maar... de laatste tijd denken de schaakgeschiedkundigen dat die partijen fake zijn. Dat wil zeggen door echte schakers samengesteld, zodat de keizer ook nog een groot strateeg op het schaakbord geweest zou zijn. Hier zie je hem tegenover Madame de Remusat, de schilder is me onbekend. Een zeer bekende partij van deze twee is de volgende. Ik plukte hem van een Duitse site dus lees de S voor Springer in plaats van paard.
Napoleon I. - Madame de Remusat, Schloß Malmaison 20. März 1804
1. Sc3 e5 2. Sf3 d6 3. e4 f5 4. h3 fe4: 5. Se4: Sc6 6. Sfg5 d5 7. Dh5+ g6 8. Df3 Sh6 9. Sf6+ Ke7 10. Sd5:+ Kd6 11. Se4+ Kd5 12. Lc4+ Kc4: 13. Db3+ Kd4 14. Dd3# 1-0
Net als beroemde schakers zijn grote schilders aan de hoven geziene gasten geweest. Karel van Mander, die ik al eerder op mijn blog aanhaalde, beschrijft het volgende verhaal. Keizer Maximiliaan liet Albrecht Dürer een groot werk op een muur maken, zo hoog dat Albrecht er niet bij kon. De keizer gebood daarom een der aanwezige edellieden te gaan liggen, zodat Albrecht op hem kon gaan staan om verder te schilderen. De edelman leek dat toch een vernedering én minachting voor de adeldom. De keizer antwoordde dat Albrecht door zijn kunst edel en meer dan een edelman was, aangezien hij, de keizer, wel van een boer of eenvoudig mens een edelman, maar niet van een edelman zo'n kunstenaar kon maken.

No comments: