Sunday, May 15, 2005

Peter Meijboom.


Zeeland

Na Bergen Op Zoom
Wordt het rustig
Je glijdt zo Zeeland in
Ver uitzicht met rijen populieren ver weg
Op de vette klei langs de weg zie ik de grote natte ajuinen liggen
Hier staat de tijd wat stil
Geen mens te zien, geen dier te zien
Als het regent nog stiller uitgestorven
Aan het strand ruist alleen de zee en de wapperende wind
In Kortgene weer naar het piepkleine boekwinkeltje gegaan
Het ruikt er lekker muffig
Daar zit de eigenaar nog als een spin in zijn web te lezen
In dezelfde geconcentreerde houding als altijd
Ik denk dat ik de eerste ben vandaag
Hij kijkt verstrooid op en vraagt (zoals altijd): zoekt u iets speciaals?
Even rondkijken, ik neem weer ruim de tijd
En ook weer het halsbrekende laddertje op
Koop mijn drie kunstboeken
En ga tevreden weg
Buiten in de haven is niemand te zien
Ik pluk weer de rijpe bramen beneden
Het regent weer zachtjes
Bij de bakker bolussen gekocht
In de auto koffie uit de thermosfles
Hier is niets te beleven
Zo heerlijk

Peter Meijboom
mei 2003

Op deze Pinkstermorgen duidelijk Kunst.
Een prachtig gedicht van Peter Meijboom en een heel mooie "chess-set"van Yoko Ono.
Het verband tussen die twee is voor mij de rust die beide kunstwerken uitstralen.
Met mijn meeste schaakvrienden zou ik niet met deze set kunnen spelen, zij willen de Staunton standaard stukken. Met Peter zou dat wel kunnen.
De foto dank ik aan Eliane: http://www.duvekot.ca

1 comment:

Eliane said...

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet de bedoeling is om met dit schaakspel te schaken. Peace, weetjewel. Imagine.