Saturday, January 22, 2005

Wijk aan Zee


Alexandra Kosteniuk
Gisteren speelden Ruud(winst) en ik(remise) onze eerste partij in Wijk aan Zee. Voor het eerst zag ik Alexandra in levende lijve. Eliane denkt toch dat mannen beter schaken dan vrouwen, vroeger dachten we ook echt dat Russen beter schaken. Tja zo kunnen we steeds wel wat bedenken. Fotomodel en beroepsschaakster ik vind het wel een mooie kombinatie. Men denkt nu dat vrouwen , beter dan mannen, meerdere vaardigheden tegelijkertijd aan kunnen. Hier een levend voorbeeld?
A Woman Grandmaster since age 14 and an IM at 16, Alexandra, now a newly crowned GM, is a former world women's vice champion and quite a celebrity. Playing since age 5, she has quickly become a leading junior, winning both European and World titles in different age categories. A physical education graduate of the Russian academy, she is the current European women's champion and vice champion of Russia, a member of the bronze medal Russian team at the last Olympiad, she has published a book about her life and chess experiences, keeps playing in events around the world, and that's just chess! Alexandra gained fame when she was selected to play a part in a Russian film and had done quite a bit of product promotions and fashion modeling, even appearing in fashion magazines. Did I mention she likes to write poetry in her spare time? Lately this ambitious bundle-of-energy champion has been also wearing the hat of a chess ambassador, traveling and introducing chess to the less privileged. She played here in 2003 and is coming back stronger and more experienced.
Overgenomen van www.coruschess.com .

2 comments:

Anonymous said...

Wanneer heb ik ooit gezegd dat mannen beter kunnen schaken dan vrouwen? Ik heb zelf vaak zat van mannen gewonnen, vooral van dronken mannen. Maar of schaaktalent genderafhankelijk is kan me niet veel schelen hoor. Zelfs als het zo mocht zijn. Vrouwen kunnen vast weer andere dingen beter. Ik kan een helehoop dingen beter dan anderen. Niet eens alleen mannen! Eliane

Anonymous said...

Ikzelf ben man en een verschrikkelijk slechte schaker. Ik kan maar niet alle mogelijkheden tegelijk overzien. Pas zodra er wat minder stukken op het bord staan wordt het te doen. Over het algemeen heb ik dan mijn koningin al ingeruild tegen een pion ofzo.

Gelukkig is mijn vriendin nog slechter, waardoor de theorie "mannen zijn betere schakers dan vrouwen" nog steeds niet is ontkracht.
Wat ik wel weet uit eigen frustratie is dat vrouwen over het algemeen heel goed meerdere dingen tegelijk doen, bijvoorbeeld je negeren EN televisiekijken tegelijkertijd. Analytisch/technisch ben ik dan weet veel beter, maar dat kan natuurlijk ook "nurture" zijn, hoewel ik dat betwijfel.

Maar goed, ik weet ook niet wat ik hiermee wil zeggen.

Joost.