Thursday, January 06, 2005

Het Dijkhuis


Mijn ouders, zuster Nel, tweelingbroer Piet en ik woonden van 1945 tot '50 in bij mijn oudste broer Adrie in het Dijkhuis te Borssele. Eind '44 was in de slag om de Westerschelde onze boerderij verloren gegaan.
Op deze foto van het Dijkhuis zie je mijn schoonzuster Jannie in de deuropening en mijn tweelingbroer Piet voor het huis.
Het uitzicht vanuit de woonkamer was fantastisch, vanuit het raam aan de zuidkant keek je over de Schelde en zag je Vlissingen en Breskens in het westen en Terneuzen in het oosten. Aan de noordzijde keek je over "De zak" van Zuid Beveland tot Goes, maar ook Middelburg kon je duidelijk zien.
De Westerschelde was in die jaren al een drukke vaarroute naar Antwerpen, maar het aantal schepen was toch niet te vergelijken met dat van nu.
Wanneer je een poosje aan de zeedijk ging zitten zag je altijd wel een "duikelaar" (bruinvis) of tenminste wat zeehonden. Zoiets is nu volkomen ondenkbaar.
Een zeer bijzondere gebeurtenis was een- of tweemaal per jaar het voorbij komen van de Pamir, dan werd de telescoop opgesteld en het prachtige schip bewonderd

No comments: