Friday, January 14, 2005

Upgrade



Vandaag is in Zwolle mijn ICD uitgelezen en had ik een bespreking met mijn cardioloog dr. Elvan.
Sinds de ablatie van de bundel van Hiss op 3 augustus vorig jaar bleek ik geen ventriculaire problemen meer gehad te hebben, wel boezem fibrillaties (127 keer) maar die duurden korter dan 10 seconden en dan doet mijn ICD er niets aan.
Ik heb nu twee sondes in mijn hart die samen het hart aansturen, dat moet omdat de AV-knoop is uitgeschakeld. Het pacemaker deel geeft een frequentie af tussen de 40 en 120 slagen per minuut, afhankelijk van de inspanning die ik moet leveren.
Nu heb ik één sonde in de linkerboezem en één helemaal onderin de linkerkamer. Die laatste geeft daar de pomppuls af en doet de kamerwand (de spier) samentrekken. Door nu ook een sonde onderin de rechterkamer aan te brengen wordt het hart symmetrisch aangestuurd. Elvan heeft positieve ervaring hiermee en soms zelfs spectaculaire verbetering van de pompfunctie gezien. Dat zal er bij mij niet in zitten omdat ik erg veel littekenweefsel heb, maar ik verwacht wel verbetering . In de eerste week van februari word ik geopereerd, twee nachtjes in het ziekenhuis. Ben heel blij met deze kans.

No comments: