Friday, January 28, 2005

Wijk aan Zee, 28 januari


Hans en Julia.
Bij aankomst vanmiddag in Wijk aan Zee kwamen Veselin en de Klerekast ons tegemoet. Ruud beaamde dat mijn vertaling van het Bulgaars waarschijnlijk correct is geweest.
We hadden een goeie dag, Ruud en ik, beiden winst. Ruud met een loperoffer en ik vanuit de opening. Ik heb Ruuds partij niet, dus geen diagram.In mijn groep blijft het nog spannend, zoals je hierboven kunt zien.
Na mijn partij ging ik naar het toernooicafé waar ik kennismaakte met Hans en Julia, waardoor deze dag helemaal goed werd.
De (eerste!) match! om het wereldkampioenschap waarover ik met Hans en Julia sprak was die tussen Steinitz en Zukertort in 1889. De wedstrijd werd gespeeld in New York, St. Louis en New Orleans. In de laatste stad werd Champagne tijdens de partijen gedronken. De wedstijdleiding leek andere dranken te gewoon voor een wereldkampioenschap.
Vanaf hier groet ik Hans en Julia en vezoek Julia me nog eens te vertellen wat zij heeft met New Orleans. Ook attendeer ik hen op het blog ven Elian: www.duvekot.ca

No comments: