Sunday, January 23, 2005

Wijk aan Zee, 23/01/'05



Vandaag derde ronde, van de tienkampen. Mijn probleem: ik ben verbannen naar groep 6 door een dramatischen daling van 150 Elo punten in de laatste anderhalf jaar. Ruud en ik speelden altijd in groep 3. Ruud speelt nu in 4 en ik in 6! Hoe krabbel ik weer terug naar mijn oude rating? In de eerste twee ronden had ik na 3 uur spelen de energie niet meer om de, in feite, gewonnen stellingen in winst om te zetten en liet ze maar remise worden. Vandaag moest het anders. Ik speelde dus snel en in de diagram stelling had ik een uur minder tijd verbruikt en was met wit aan zet.
Goed, het is een voor de hand liggende zet: 44.Te6 x e7, .. maar toch een mooie. Ik dacht dat zwart wel op zou geven, maar nee hij liet mij nog een uur zitten tot zijn tijd op was en ik nog een uur over had. Onsportief, maar we kennen dat allemaal . Na 57 zetten gaf hij op zonder stukken en ik 2 pionnen op promotie en hij zonder tijd dus.
Ruud verloor vandaag en had ook echt slechter gespeeld, dan is het te verdragen.
Ruud met anderhalf op 50% en ik met 2 uit 3 op 67%.
(Niet clubschakers: als zwart het torenoffer aanneemt gaat hij mat na Dxf6+)

No comments: