Tuesday, March 06, 2007

Politiek.


Zojuist acht brieven verzonden aan het CDA, de PvdA, de CU, Groen Links, de VVD, D’66, de PvdD en de SP. Op de foto het dorpsplein van Borssele, waar ik geboren ben. Op de voorgrond links de Vaete (vijver), de kerk is de Nederlands Hervormde Kerk. Rechts nog net zichtbaar een stukje muur van het Viskot (de hangplek voor de ouderen). Het plein is nog zoals in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw toen ik daar speelde!

Aan de Tweede Kamerfractie van de CU
Plein 2
Den Haag

Gorssel, maandag 5 maart 2007

Geachte dames en heren,

Paspoorten.
Net als Balkenende ben ik uit de klei van de ‘Zak van Zuid-Beveland’ getrokken, maar kennelijk uit een andere polder. In dit land voel ik me steeds meer een vreemde. Mijn kinderen en kleinkinderen zijn al lang geleden naar andere werelddelen vertrokken en kijken bevreemd naar het land van hun pa en opa. In plaats van mij een wereldpaspoort of tenminste een Europees paspoort te bezorgen houden mijn volksvertegenwoordigers zich bezig met de ideeën van iemand uit de pruikentijd. Beste politici word wakker en ga aan de toekomst van dit land werken!
Voor u misschien goed om te weten: De vele Nederlandse boeren in Canada, ook een oom van mij, hadden twee paspoorten. Om de vijf jaar vroegen zij verlenging van hun Nederlandse paspoort aan. Bij de vraag of ze nog een ander paspoort hadden vulden ze nee in. Dit kon omdat Canada een strenge privacy regel had, ze noemden dat de ‘five year lie’.

Willem Duvekot
Thuyalaan 1
7213 VW Gorssel

No comments: