Monday, March 05, 2007

Een unieke 'ster'.


Vandaag vertelde Dr. Jacco Vink over zijn werk als astronoom voor het HOVO in Utrecht waar ik acht colleges volg.
Het eerste wat mij me vanmiddag opviel was de foto van zijn dochter als bureaublad op zijn computer. Tussen al die sterren heeft hij duidelijk een unieke ster.
Het tweede wat indruk op me maakte was dat Chinese onderzoekers al waarnemingen aan supernova’s deden toen we hier nog niet lezen en schrijven konden. Vink doet met zijn collega’s onderzoek aan supernova’s. De vroegst beschreven waarneming van een supernova komt van Chinese geleerden uit het jaar 185.
Vink vertelde dat de astronomen nu dankzij röntgensatellieten hun kennis over de supernova’s kunnen bijstellen. Zo vonden zij bijvoorbeeld dat de resten van een supernova die men tot voor kort op ca. 10 000 jaar schatte, waarschijnlijk afkomstig zijn van een supernovaexplosie die is waargenomen door Chinese astronomen in het jaar 185!
U vraagt me nu natuurlijk wat een supernova is, Vink:
‘Als de brandstof van een ster aan het eind van zijn leven bijna op is, stort deze in elkaar en veroorzaakt een supernova die een heel melkwegstelsel kan overstralen. De explosie slingert de buitenste lagen van de ster de ruimte in en produceert zware schokgolven. De restanten van de ster worden tot miljoenen graden verhit en geven duizenden jaren lang röntgenstraling af.’
Vink leerde ons vanmiddag onder anderen wat we op de foto zien, ik haal dit van zijn website:
Oudste geregistreerde supernova, ontsluierd door XMM-Newton en Chandra. Dit gecombineerde beeld laat de uitdijende schijf zien die ontstond na de supernovaexplosie. Zowel XMM-Newton als Chandra toont lage-energie röntgenstraling in rood, gemiddelde in groen, en hoge energie in blauw. Credit: ESA/XMM, NASA/CXC, Universiteit van Utrecht (J.Vink)
(Op dit moment, 19.50 uur, straalt Venus keihard aan de Zuid Westelijke hemel!)

No comments: