Thursday, August 09, 2007

Vooroordeel.


Vandaag is dit het ‘Kunstwerk van de dag’ van de Documenta in Kassel:
Donnerstag, 9. August: Auf der einen Seite Publikumsmagnet - auf der anderen Seite kontrovers diskutiert: Die Giraffe von Peter Friedl in der documenta-Halle. Die Giraffe starb in einem palästinensischen Zoo bei einem israelischen Angriff und wurde ausgestopft. Ist das nun Kunst? "Das ist so peinlich, dass ich heulen könnte", sagt der renommierte Kunstsammler Rolf Ricke dazu. [Rolf Ricke im Interview]
Erica en ik bezochten de Documenta in het jaar dat Rudi Fuchs de tentoonstelling inrichtte en Josf Beuys wereldberoemd werd of al was. Dat was in 1982, Michiel en Eliane waren er ook, klopt dit wel?
In ieder geval ligt de oorzaak van mijn blog van vandaag bij een bezoek afgelopen maandag van een financieel adviseur van de thuiszorg. Sinds kort stuurt het Centraal Administratie Kantoor mij rekeningen die de benaming “eigen bijdrage” veranderen in “donaties" aan de thuiszorg. Vandaar dat ik deskundige hulp opriep. Het bleek een grote man die niet bekend was in deze omgeving, maar des temeer in de papieren die ik hem voorlegde. Ik was blij verrast een echte deskundige te treffen, je weet het maar nooit. Ik kreeg een compliment voor mijn belastingspapieren en zal dit doorgeven aan mijn vorige buurvrouw Lotte die ze verzorgt.
Hij komt terug, maar niet volgende week want dan is hij in Kassel voor de Documenta. Ik zei hem dat ik me schaamde want dacht dat financieel deskundigen wel niet van moderne kunst zouden houden. Vreeslijk toch die vooroordelen! Ik hoop dat hij volgende week zal genieten.

No comments: