Friday, August 10, 2007

Religie en cultuur.


Gerard Reve wist welke dieren katholiek waren, zover gaat mijn kennis niet. Dit is een Blaarkop op de Doorwerthse Heide.
In het NRC Handelsblad van gisteren staat een interressant interview met de hoogleraar Entzinger over religie en cultuur.
In mijn geboortedorp Borssele had je, voor de tweede wereldoorlog, Nederlands Hervormden, Gereformeerden en Oud-Gereformeerden voor Katholieken moest je naar ’s Heerenhoek vijf kilometer verderop. Geen geloof bestond op papier niet, zo werd ik dus ook gedoopt en zijn mijn tweelingbroer Piet en ik al vroeg in de kerk geweest. Toen Erica en ik in 1959 in het eerste torenflat in Delft trokken moesten we van de gemeente trouwen, ongehuwd kon niet. Al snel werd ik aangesproken door de NH-kerk op mijn gedoopt zijn en heb ik me op het stadhuis laten uitschrijven. De betreffende ambtenaar had daar wel lol in en vertelde me dat dit toch echt zeldzaam was.
Later heb ik op de MTS in Deventer gepleit om van leerlingen bij de aanmelding niet hun geloof te vermelden. Daar ging de school pas twintig jaar later toe over (met tegenzin) in verband met een verandering in de wet op privacy. Ik ken enkele families uit BosniĆ« Herzegovina die ik in ’95 via de schaakclub heb geholpen de A-status te krijgen. Inmiddels zijn dat Nederlanders en ze komen nooit in een moskee. Ze heten hier allochtonen en islamieten, tja we zijn hardleers.

No comments: