Sunday, August 12, 2007

Leonhard Euler.


Als associatieve denker reis ik ’s nachts, wanneer ik niet kan slapen, langs onvoorspelbare wegen. Dikwijls brengen die reizen mij ook naar onderwerpen voor mijn weblog. De reis van vannacht ging als volgt:
1. Oogchirurg ( door een gesprek met Leuntje) – 2. blindheid – 3. Euler - 4. wiskunde - 5. het getal e als grondtal van de natuurlijke logaritme - 6. de financiële markten van nu.
Ik hoop niet dat alle alfa’s nou direct afhaken door het getal e, want ik wil ze juist laten zien dat ook zij dit getal gemakkelijk kunnen begrijpen. Ik loop nog even langs die weg van vannacht, op volgorde:
1. Oogchirurg weet u al.
2. Blindheid: Euler was vanaf zijn 47ste aan een oog blind en vanaf zijn 64ste geheel blind. De productie van zijn wiskundige werken ging ook door toen hij geheel blind was omdat een van zijn kleinkinderen schreef terwijl hij dicteerde.
3. Euler (1707-1783) is een van de grootste reuzen uit de wiskunde en tot nu toe de meest productieve. Het is nog steeds niet gelukt zijn hele oeuvre uit te geven, daar wordt hard aan gewerkt!
4. Wiskunde, u weet wat ik bedoel.
5. Het getal e als grondtal van de natuurlijke logaritme. Dat is heel leuk om uit te leggen. Ik begin bij ‘logaritme’: 10x10x10 = tien tot de derde = 1000. De wiskundige zegt nu 3 is de logaritme van 1000 (met grondtal 10). Dus is 6 de logaritme van 1000000 (met grondtal 10).
Het getal e danken we aan Euler, ik leg met behulp van geld uit wat e is.
Stel, u bent een schurk en leent 1 euro uit over een jaar tegen 100% rente. Aan het eind van het jaar krijgt u dus 2 euro van uw slachtoffer. Als schurk bent u nog niet tevreden en zegt tegen uw slachtoffer ‘die rente blijft 100%, maar ik ga de rente halfjaarlijks bijschrijven’ en rente op rente. Na een halfjaar hebt u dus 1,5 euro en over die 1,5 euro trekt u dus het resterende halfjaar ook weer 100%. Aan het eind van het jaar krijgt u 2,25 euro ( ja, rekenen moeten ze nu weer op de PABO leren).
Helaas het is u nog steeds niet genoeg en u laat de rente nu maandelijks bijschrijven! Uw slachtoffer moet dan aan het eind van het jaar 2,61303 euro terugbetalen. Als doortrapte schurk hebt u nu nog één weg om uw slachtoffer nog verder uit te knijpen: u laat de rente continu bijschrijven! Dan krijgt u aan het eind van het jaar 2,71828….euro terug voor de uitgeleende 1 euro. Dit bijzondere getal is het getal e.
6. Nu de banken niet genoeg geld meer hebben om de schurken geld te lenen (om uw hebben en houden op te kopen) weet u in ieder geval wat e is. U weet nu ook hoe u het maximum uit uitstaand geld kunt trekken.
Euler was een Zwitser en voor dat land is verdronken dus een postzegel daarvan.

No comments: