Saturday, August 25, 2007

Sergeant Massuro.


Zes Nederlandse auteurs hebben ter ere van Harry Mulisch 80ste verjaardag een novelle voor hem geschreven. Ze lieten zich daarvoor inspireren door een boek van Mulisch zelf. Het NRC Handelsblad bespreekt elke vrijdag het verjaardagscadeau van een van die zes en Eliane maakt daar de illustraties bij. Gisteren besprak Pieter Steinz de novelle ‘Wat gebeurde er met Cathy M?’ van Jessica Durlacher. Helaas worden de illustraties van Eliane hier in het oosten in zwart-wit gedrukt, daarom hier de echte. Sergeant Massuro was voor mij aanleiding om voor Eliane’s weblog het volgende comment te schrijven:

Jessica Durlacher heeft zich laten inspireren door Mulisch verhaal ‘Wat gebeurde er met sergeant Massuro?’. Dat verhaal over sergeant Massuro vind ik niet alleen het beste wat Mulisch heeft geschreven, maar ook een van de mooiste verhalen uit het Nederlands. Ik ben echter nou net die ene lezer in Nederland die over Massuro niet mag oordelen. Volkomen bevooroordeeld ben ik. Ik weigerde in de jaren vijftig dienst en kwam in militaire cellen en uiteindelijk in het “Oranje Hotel” in Scheveningen. De belangrijkste reden van mijn weigering was dat onze politionele acties volkomen verwerpelijk waren geweest en we ook absoluut niet in Nieuw-Guinea hoorden. Toen ik vrij kwam en Sergeant Massuro las werd dat verhaal als het ware de legitimatie van mijn dienstweigering. Massuro werd voor mij het bewijs van de waanzin van onze aanwezigheid in Nieuw-Guinea! Ja, ik ben en was dus echt bevooroordeeld.

No comments: