Wednesday, August 22, 2007

Het geheugen van een paard.


‘Cavalli al galoppo davanti al maro’ 1926-’27 van Giogio de Chirico. Het schilderij behoort tot de vaste collectie van het Kröller-Müller Museum en ik behoor tot de vaste bezoekers van dit kunstwerk. Leuk dat wij zonder moeite Italiaans lezen hè? Klik op het plaatje voor een vergroting.
Omdat ik ‘Brein en Branie’ lees wil ik een anekdote uit de jaren tachtig over het geheugen van paarden vertellen.
Ik wou wat papieren naar Pieter Vogel in Epse brengen en besloot dat samen met Kitty (ons paard) en Jozef (onze hond) te doen. Kort bij onze bestemming stond Kitty plotseling stokstijf stil. Ik gaf haar de vrije teugel zodat ze zelf kon constateren dat er geen gevaar dreigde, maar zij bleef erbij dat hier iets niet deugde. Dieren hebben net als kinderen een groot gevoel voor rechtvaardigheid, daarom steeg ik af en liepen we gezamenlijk door de gevarenzone. Ik vroeg Pieter of dat bushokje een paar honderd meter terug daar ook al twee jaar geleden stond, nee! Dat wist Kitty en ik excuseerde me bij haar

No comments: