Sunday, April 26, 2009

Olifantjes en schaken.



Vrijdag mee met Laura en haar ouders naar het Dierenpark in Emmen. De show werd gestolen door de Olifanten en vooral door de baby’s (kleuters). Het lukte me niet om een goeie foto te maken van hun zand en waterpartijen. Gelukkig moet zelfs een olifantje even uitrusten en toen kon ik een foto maken. Klik op de foto om de baby beter te zien.
Gisteren geschaakt in het Vierde Tuinkamerschaaktoernooi in Heerde. Voor mij is dat hèt jaarlijkse Rapidtoernooi van de NO-Veluwe, in 2008 schreef ik daar al over.
Vorig jaar won Henk Abels en nu won ik. Aan mijn overwinning gaat een anekdote vooraf: donderdagavond speelde ik in Elburg voor Pallas onze laatste externe competitiewedstrijd. Of eigenlijk speelde ik niet!? We moesten deze wedstrijd winnen wilden we buiten degradatiegevaar zijn. Ik had aan het vierdebord wit en na
1.e4, c5 2.Pf3,Pc6 3.d4, cxd4 4.Pxd4, Pxd4 5.Dxd4, Dc7 6.Pc3, e5 7.Le3
keek ik verdwaasd naar deze stelling. Mijn tegenstander keek even verbaasd naar mij en ik gaf hem een hand en ging weer naar mijn auto.
Er speelden 8 teams in de zaal en ik zag velen denken “ ach zo’n oude man, zijn club zou hem moeten aanraden niet meer te schaken!” Dus toen ik gistermorgen in Heerde aankwam, men wist al van donderdag in Elburg, vroeg mijn gastheer Henk ook ongerust hoe het met me ging. Ook hij had donderdag mijn slechtste zet uit meer dan 50 jaar schaken gezien!
Donderdagavond had mijn actie tot gevolg dat ons team overtuigend won, de eerste drie borden speelden remise en de laatste vier wonnen. Gister in mijn laatste partij bood ik Henk in gewonnen stelling remise aan , waarmee ik ons toernooi won.
Henk en de anderen namen mijn revanche heel sportief op, een prachtige dag in een prachtige tuin. Dank jullie wel en vooral Henk en Marijke.

No comments: