Tuesday, April 21, 2009

Trots op kleinzoon.



In mijn blog van eergisteren schreef ik over Mirre en Charlie. Mijn oudste zoon Michiel in Toronto riep mij op ‘het matje’ en wees mij op mijn kleinzoon waar ik toch minstens zo onder indruk van kan zijn als van Charlie en Mirre.
Michiel heeft gelijk ik schreef 23 juni 2007 over Otger als een van de weinige jongens die op zijn vorige school stand kon houden tegen het intellectuele geweld van de Aziatische meisjes.
Toen Otger, in december wordt hij 16 jaar, me vertelde wat hij in zijn vrije tijd zoal doet begreep ik dat ik hem tekort heb gedaan. Natuurlijk loste hij in ons gesprek en passant het Hoedenprobleem op, maar dat maakt na die twee meisjes geen indruk meer. Wat doet Otger in de tijd dat zijn leeftijdsgenoten (niet allemaal gelukkig) in ons land zich “comazuipen”?
Hij schrijft heel moeilijke computerprogramma’s waarvoor tien jaar geleden Amerikanen hem een topbaan hadden aangeboden. Twee voorbeelden geef ik hier, Otger schreef daarvoor een programma dat de schaduwen berekent van objecten in een verlichte ruimte. Het is wel bijzonder te bedenken dat mensen als Michiel, Eliane en Piffin (mijn kleindochter) bij een tekening of schilderij o.a. onmiddellijk zien of de schaduwen juist zijn, een soort beroeps deformatie. Otger schrijft nu een programma voor zijn computer die dat automatisch doet.
Als de getoonde plaatsjes niet genoeg indruk maken moet u zich realiseren dat het programma "realtime animatie" is, d.w.z. hij kan de objecten willekeurig verplaatsen en de schaduwen gaan dan gewoon mee! Ik zal Otger een volgende keer vragen mij het zo te leveren dat wij dat op mijn blog dat dan ook kunnen.
Tenslotte de oplossing van het Hoedenprobleem (zondag op mijn blog):
A ziet dat B en C niet beiden een zwarte hoed dragen, want dan zou zij een witte op hebben.
A zegt dus dat zij het niet weet.
B ziet dat C geen zwarte hoed draagt want dan zou zij weten dat ze een witte droeg (vanwege antw.A). Zij kan dus zelf een witte of zwarte dragen en zegt dat ook zij het niet weet.
Uit de antwoorden van A en B weet C dat zij een witte hoed draagt!

No comments: