Friday, April 17, 2009

Rondvaart in den Haag.


Gisteren stond op de Achterpagina van de NRC een tekening van Eliane bij een artikel over de rondvaarten van de stichting Ooievaart in het centrum van den Haag!
Een paar weken terug had ik aan leuke 1 Aprilmop gedacht. Maar nee, deze rondvaarten bestaan al enkele jaren en echt, zo tussen het Centraal station en het Station H.S. vindt je water: Hooftskade, Dunne Bierkade, Bierkade, einde Trekvliet enz. Een attractie van deze tochten is het bevel “Bukkûh!”. Niet alleen je fysieke gesteldheid wordt getraind maar ook je intellectuele je komt bijvoorbeeld langs drie huizen, op rij, waar Paulus Potter, Jan van Goyen en Jan Steen woonden. Het Mauritshuis zou als reclame een kaartje voor een Ooievaart kunnen uitgeven.
In ieder geval ga ik nadenken over een rondvaart in de stad waar ik in 1958 en'59 woonde.

1 comment:

Foxx said...

Het is een leuke rondvaart, kan ik je verzekeren. Als (oud)hagenees heb ik naar de tekening zitten kijken en deze aan een plek proberen te koppelen. Dat is mij niet gelukt. We kijken in het verlengde van de getekende gracht naar de Haagse toren. Volgens mij is dat alleen het geval bij de Toussaintkade, maar daar staan ter linkerzijde (Prinsessewal) weer niet van die statige huizen, die mij eerder aan het Lange Voorhout deden denken, wat weer geen gracht is (mislukt plannetje van Prins Maurits). Maar dit alles: terzijde.