Tuesday, January 20, 2009

Nodeloos geweld.


Vanmorgen besloot ik naar aanleiding van mijn arm de directie van het Deventer Ziekenhuis een brief met deze foto te sturen. Vandaar. Mannen met een normale haargroei die net als ik vergeten de zusters vooraf te vragen om te scheren zijn altijd de klos. Mannen met een vacht hebben het geluk dat de zuster wel moet scheren want de pleisters houden niet op een vacht!
Overbodig geweld.
Al lang neem ik mij voor om die aardige zusters die bij mij bloedprikken te laten zien wat hun pleisters later teweeg brengen.
Als ik thuis de pleisters verwijder worden niet alleen de bloeduitstortingen zichtbaar maar wordt ook ongeveer 30 vierkante cm van mijn arm onthaard. Natuurlijk begrijp ik dat de zusters niet denken aan de gevolgen van het stevig aanbrengen van de pleisters om een watje vast te plakken. Echt pijnlijk zijn de gevolgen van zo’n grote pleister op je rug na een operatie. Ik troost mij met de gedachte dat vrouwelijke patiĆ«nten hopelijk minder haar op hun rug hebben en die marteling niet hoeven te ondergaan?
Toch ben ik gelukkig en tevreden over de medische verzorging die ik altijd in uw ziekenhuis ondervind. Mijn punt bij de foto van vanmorgen is het woord “overbodig”.
Met vriendelijke groeten,

No comments: