Tuesday, January 20, 2009

Doping in de schaakwereld.



Zaterdag is het Corus schaaktoernooi in Wijk aan Zee begonnen. Een echte soap wacht de schaakwereld omdat de Oekraïner Vasily Ivanchuk, de nummerdrie van de wereld, tijdens dit toernooi voor de dopingcommissie van de FIDE (internationale schaakbond) moet verschijnen. Ivanchuk is een van de kanshebbers in het Corus toernooi. De Fide is gek geworden omdat zij door dopingcontrole in te voeren geld krijgt van het IOC. Geld maakt echt gek blijkt nu weer. Spierkracht heeft de schaker niet nodig maar je zou mijn bèta blokkers kunnen slikken die remmen de adrenaline toevoer naar het hart, maar ik denk niet dat ze je scherper maken. Misschien kan ik in Wijk aan Zee een handeltje beginnen?
Zondag was ik te gast bij schaakclub Lochem die hun jaarlijkse januarifeest hield in het fraaie Noors jachthuis “De Klein Haar” hier in Gorssel. Op de eerste foto Ivanchuk en op de andere een impressie van ons schaken zondag. Vanaf vrijdag rijden Ruud en ik negendagen lang naar Wijk aan Zee om in de tienkampen van het Corus toernooi te spelen.

No comments: