Monday, December 04, 2006

Serendipiteit.


Mijn hulp in de huishouding, die ik door de zorgverlener Sensire voor 3,9 uur per week krijg toegewezen, is afkomstig uit de Oekraïne. Aan het eind van die 3,9 uur vroeg ze naar de frequentie voor het verwijderen van 'spinragen'. Oude, tot spinrag vervallen, webben moeten natuurlijk weggehaald worden, maar webben met levende spinnen wil ik behouden, ze vangen muggen, vliegen en wat al niet. Als kersvers lid van de partij van de dieren kwam ik dus direct in de problemen.
Voor iemand die nog niet lang in ons land woont schrijft Svetlana trouwens verbluffend goed Nederlands. Dankzij haar 'spinragen' dook ik daarna het woordenboek in en vond ik iets wat ik niet wist. Via spinrag kwam ik bij spinsbek en pinsbek.
Pinsbek(spinbek) is een goudkleurige legering van koper en zink en is vernoemd naar de uitvinder Chr. Pinchbeck (overleden in Londen in1732). Wij kennen messing als dè legering van koper en zink, het wordt dikwijls geelkoper genoemd. Nu werden er al eeuwenlang legeringen van zink gemaakt, voordat we in ons (technisch achterlijke) Europa voor het eerst zink konden maken en dat was pas na Pinchbeck.
Dank Svetlana voor mijn kennismaking met Pinchbek en pinsbek. Een schitterend staaltje van SERENDIPITEIT, ik zocht naar spinrag en vond pinsbek!
Op het plaatje een kruisspin, familie : Araneidae (Wielwebspinnen).
Vele spinnen heb ik naar buiten gebracht na hulpkreten van Erica, vooral die grote kruisspinnen (dat zijn de vrouwtjes, de mannetjes zijn veel kleiner) waren griezels voor haar.
Zijn vrouwen echt banger voor spinnen dan mannen?

No comments: