Saturday, December 16, 2006

Reuzen.


De Franse afvaardiging naar de Schaakolympiade van Folkstone 1933.
Staand: Duchamp en Voisin. Zittend: Kahn, Aljechin en Betbeber.
Gerard vroeg zich af waarom ik ter nagedachtenis van de vorige week overleden schaker Bronstein niets over hem op mijn blog had. Van Peter ontving ik een uitnodiging om samen een 'schaakblog' te beginnen.
David Ionovitch Bronstein (1924-2006) was inderdaad een van de schaakreuzen uit de vorige eeuw, vanaf ca. 1948 behoorde hij zeker decennia lang tot de wereldtop.
Peter en Gerard behoren beiden tot die piepkleine groep intellectuelen die we in ons land zo broodnodig hebben. Hun kennis overlapt ook nog eens de geschiedenis van het schaken, wie ben ik dan om daar nog iets aan toe te voegen?
Toch zal ik hier een poging wagen en ik hoop op een comment van hen bij dit blog.
De oorzaak van mijn schrijven is een artikel van Arnold Heumakers in het boekenkatern van de NRC gisteren. Heumakers schrijft over de Amerikaanse dichter Williams. In zijn autobiografie vertelt Williams over een ontmoeting met Marcel Duchamp. Duchamp werd als kunstenaar wereldberoemd na de 'Armory Show' van 1913 in New York. Naast het artikel van Hooimakers een grote foto van mijn favoriete schilderij 'Nude Decending a Staircase' uit 1912 van Duchamp (nee Carla, zie eerst dat schilderij hieronder voor je mij weer als 'vrouwengek' uitlacht).
Duchamp was een absolute Reus in de (moderne) kunst in de vorige eeuw. Hij was echter ook een van de sterkste schakers van Frankrijk tussen 1925 en 1935. Duchamps vriend Man Ray (ook een Reus onder de kunstenaars) schreef over Duchamps fascinatie voor het schaakspel en naar aanleiding van zijn eerste huwelijk van 1927:
'Duchamp spent most of the one week they lived together studying chess problems, and his bride, in desperate retaliation, got up one night when he was asleep and glued the chess pieces to the board. They were divorced three months later'!
Binnenkort zal ik over Duchamp en Vera Menchik schrijven. Menchik was de sterkste vrouwelijke schaker ter wereld in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Zij kwam om in 1944 bij een bombardement van de Duitsers op Londen.
N.B. Carla is Carla Bruinenberg en jarenlang een Reuzin in de Nederlandse schaakwereld van de vorige eeuw. Driemaal kampioene van Nederland en ontelbare malen kampioen van Deventer en het DSG Pallas.

No comments: