Thursday, January 12, 2006

Naar het Museum, les 4.


Jan Sluijters, portret van Olga Esser-Hazelhoff Roelsema 1912.

Voor les 3 zie mijn blog van 21 augustus 2005. Dit wordt een praktijkles. Een bioscoopbezoeker heeft een reden om een bepaalde film te gaan zien, bijvoorbeeld omdat Nicole Kidman erin speelt en dat vind ik een goeie reden. De museumbezoeker heeft zo ook een reden om naar een bepaalde tentoonstelling te gaan. Een praktijkvoorbeeld: zondag gaan Marijke, Gerard en ik naar het Singer in Laren en ik leg uit waarom.
De tentoongestelde kunstverzameling is bijeengebracht door J.F.S. Esser, een beroemd chirurg uit de eerste helft van de vorige eeuw. Esser was ook "een onstuitbare" (catalogus) kunstverzamelaar en een ongewoon sterke schaker. Voor Gerard al drie redenen en voor mij twee om te gaan. Voor Marijke kunnen de schilderijen van Mondriaan, Breitner, Sluiters en vele anderen ruim voldoende reden zijn, maar ik hoop natuurlijk ook dat zij het leuk en aangenaam vindt om in het gezelschap van Gerard en mij te gaan. Marijke heeft natuurlijk wel de enige echte reden: de schilderijen.
Van Gerard kreeg ik maandag voor mijn verjaardag de catalogus van de tentoonstelling. Deze catalogus leest als een avonturenroman. Ik las er bijvoorbeeld dat Esser zeer veel schaakte met Breitner en Witsen. Esser was eigenlijk te sterk voor hen, hij was zelfs een keer Nederlands kampioen. Witsen schrijft in zijn dagboek van 15 mei 1910 dat Esser geblinddoekt simultaan tegen Breitner en hem had gespeeld en verloren!
Samenvatting les 4: Verzin een reden en koop eventueel vooraf al een catalogus bij de plaatselijke boekhandel. In de vorige lessen heb ik al verteld dat u niet al die teksten aan de muren moet gaan lezen, maar naar de schilderijen moet gaan kijken. Dat is echt wel de rode draad hoor, ga kijken en niet lezen! De mensen zien trouwens dat u er weer eens niets vanaf weet als u staat te lezen!

No comments: