Monday, November 07, 2005

Vrouwen!


Bij mij kunnen mannen wel een potje breken,
Praatjesmakerij wordt bij mij niet gauw gebral.
Ik vergeef meteen de stomme fouten die ze maken,
een zeurpiet is bij mij niet gauw een kwal.

Maar vrouwen!
Die moeten het vooral niet beter weten,
ze moeten ook vooral de goede kleren aan.
Verstand van tuinen hebben en van lekker eten
en kwaadsprekerij is niet meer toegestaan.

Van vrouwen verdraag ik niet de scherpe tong
en ook niet de steken onder water
en niet het zogenaamde 'recht door zee'
waarbij ze 'n bloedend slagveld achterlaten.

En laat het sexy doen als vluchtweg achterwege,
en zeur niet over tegenslag en pech
En bovenal:
Graag precies doen wat ik zeg!
------
Vannacht vroeg ik me af: had ik nou net zo lovend over Ann-Sophie Lehmann geschreven als ze niet zo mooi was geweest? Erica wist bij dit soort vragen feilloos het antwoord. Ze lachte me ook altijd uit als die "stomme auto"voor me een vrouw achter het stuur bleek te hebben en mijn opwinding dan als een pudding in elkaar zakte. Gelukkig was gisteren Lennerd bij me en ook hij was zeer enthousiast over Ann-Sophie. Erica was zo goed in dit soort problemen omdat zij ook zichzelf kende. Een mooie reden om dit leuke gedicht van haar, uit 2001, te publiceren. De foto is uit 1990.

No comments: