Sunday, November 20, 2005

Moordenaars.



Gisteravond een uur lang gefascineerd televisie gekeken. In "Het zwarte schaap" leidde presentatrice Inge Diepman een moeilijke uitzending met Richard Klinkhamer en dat deed ze heel goed.
Literatuur, dichtkunst en moord. Vroeger dacht ik dan alleen aan Gerrit Achterberg. Bij Achterberg was het moordenaarschap voor mij een drempel om hem te lezen. Ik kwam niet veel verder dan:

"Zij kent de onderkant van kast en ledikant,
ruwhouten planken en vergeten kieren,
want zij behoort al kruipend tot de dieren,
die voortbewegen op hun voet en hand".

Erica kon veel eerder de (grote) dichter scheiden van de moordenaar. In veel van haar "boekjes" komen Achterberg's gedichten voor. In 1937 verhuisde Achterberg van den Haag naar Utrecht waar hij zijn hospita heeft vermoord (en bijna haar dochter?).
Over Klinkhamer als schrijver heb ik geen mening, want ik heb niets van hem gelezen. Zeker ga ik dat na gisteravond wel doen. Klinkhamer heeft in 1991, met een breekijzer, zijn vrouw Hannie Godfrinon vermoord. Pas in 2000 is hij daarvoor gearresteerd en veroordeeld. Bijzonder is dat de moeder van Hannie, Hannelore Maria Godfrinon-Neudenberger, in 1957 op soortgelijke manier vermoord werd!

No comments: