Thursday, July 31, 2008

Sportverlag Berlin.




Tijdens “De Koude Oorlog” gaf Sportverlag Berlin heel goede schaakboeken uit. Naar westerse begrippen zeer goedkoop. Ik kocht ze wanneer ik ze tegenkwam alleen al vanwege de kaften! Prachtige tekeningen van Erika en Peter Baarmann.
Vandaag stond Erika Sziva met een boekenstand in de speelzaal te Dieren. Tussen al die honderden boeken herkende ik natuurlijk het enige boekje met een kaft van Erika en Peter Baarman. Vandaag had ik gewonnen en mocht dus zeker die Verflixte Fehler kopen bij Erika.
Ik ontmoette Erika misschien wel 15 jaar geleden voor de eerste keer in dezelfde sporthal tijden het Nederlands kampioenschap voor vrouwen. Ze zat in een hoekje te huilen. Mannen zijn weerloos tegen huilende vrouwen en ik ging dus bij haar zitten. Erika was nog niet lang in ons land en zeker de sterkste vrouwelijke schaker in dat kampioenschap ze stond ook bovenaan. Een groepje vrouwen, echt niet allemaal, had een protest ingediend bij de organisatie over het meespelen van Erika die oorspronkelijk uit Hongarije kwam. Natuurlijk won Erika maar het protest heeft toen nog wel de kranten gehaald.
Vandaag was ik redelijk snel klaar en won vrij gemakkelijk. Net als bij mijn vorige winstpartij was mijn tegenstander ongeveer dertig en had een hogere rating. Twee omstandigheden die volgens Eliane heel gunstig voor mij zijn, hij denkt ‘ik ben sterker (op papier) en zal dus die ouwe eens even oprollen!’
Ondanks dat ik geen 50% score heb speelde ik niet slecht: 2 gewonnen, 3 remise en 4 verloren. In alle partijen had ik tegenstanders die een veel hogere rating hebben en mijn TPR (Toernooi Prestatie Rating) is dan ook hoger dan mijn eigen rating zodat die zal stijgen.

No comments: