Wednesday, July 23, 2008

PARING.


Arpad Elo.
In Dieren speel ik in de Reservegroep A van het Open Nederlands Schaakkampioenschap. Dat is een groep van 114 amateurschakers. Hoe is het mogelijk om deze mensen onderling, in negen ronden, zo tegen elkaar te laten spelen “te PAREN”, dat de “sterkste” de eerste prijs wint?
Dat is onmogelijk! Wel is mogelijk om na negen ronden de “WAARSCHIJNLIJK” sterkste aan te wijzen. De Hongaare professor Arpad Elo heeft daar in de vorige eeuw een prachtig wiskundig model voor bedacht. Hij was natuurkundige en astronoom maar is met zijn “Elo rating systeem” beroemd geworden en voor de schaakwereld van geweldig belang. Elke dag krijgt de computer de uitslagen van de 57 partijen van mijn groep met de “rating” van de spelers en maakt de “waarschijnlijk” beste “paring”.
Na twee remises moet ik(1755) morgen in de derderonde tegen de mij niet bekende schaker Olaf Schoonenberg (2005). Mijn vriend Ruud Winkel(1870) speelt morgen tegen de bekende Nederlander Jan Nagel(1925), dat wordt voor hem een prestigekwestie. In het Corustoernooi in Wijk aan Zee enkele jaren geleden won Ruud van Jan Nagel. Ruud en Nagel wonnen en verloren een partij in de eerste twee ronden en hebben dus net als ik en Schoonenberg 1 punt.
Volgende week donderdag weten we dankzij Arpad Elo wie van onze groep “waarschijnlijk” de beste prestatie leverde.

No comments: