Friday, May 15, 2009

Wiskunde in Harfsen.




Woensdag werd ik opgehaald door mijn nicht Hanneke en haar man voor een tocht langs de IJssel en een etentje in hun zomerhuis bij Schaveren. Nee, ik had nog nooit van Schaveren gehoord. Toen we eenmaal met een glas wijn voor hun boshuis zaten kwam dit dikbilkalfje ons begroeten. De Belgische dikbil is even nieuwsgierig als alle andere koeien, het is een vleeskoe en de kalfjes kunnen lekker bij hun moeder blijven.
Langs de IJssel zagen we pa en ma Grauwe Gans met negen kleintjes. Dat is iets van de laatste tijd, een aantal ganzen blijft ’s zomers in ons land en gaat niet meer naar SiberiĆ« om te broeden. Vroeger moest de vogelspotter naar het hoge noorden om de jonge gansjes te zien. Waarom blijven sommigen nu hier?
Gistermorgen hadden we in Harfsen voor de twee “plusgroepen”een “wiskundeworkshop”georganiseerd. Het was een idee van Mariette Tromp en mij. Wij hebben elkaar leren kennen in Utrecht bij de colleges van prof. Frans Oort waar ik al eens over schreef.
Mariette was tot haar pensioen lerares wiskunde in het VWO.
Samen met de juf die de plusgroep natuur en scheikunde van de Beatrixschool doet werd de workshop een feest. We hebben echt genoten van het enthousiasme en de werklust van de kinderen. Mariette had een prima programma opgesteld.
De geodriehoek is een geweldig stuk gereedschap waar ook gisteren alles mee gedaan werd.
De geodriehoek bestond nog niet in mijn schooltijd en een hoek meten als op de foto konden we toen nog niet. Op de foto(op klikken) blijkt hoek B 65,5 graden, weet u nog?

No comments: