Tuesday, May 26, 2009

Kwartetten



In het gedicht “De man in huis” vraagt Erica zich af ‘Wat denkt hij dan als hij de koffie voor mij zet, …’. Meestal denk ik alleen aan onbenullige dingen tijdens het koffiezetten. De interessantere zaken komen hooguit bij me op als ik ’s nachts wakker lig.
Vanmorgen bedacht ik bij het koffiezetten: -een wiskunde kwartet! – dat moet er komen en dan maar zelf maken. Bijvoorbeeld voor de kleintjes: 'Anique, mag ik van jou de golf', maar voor de groten (zelfde plaatje) ‘Mirre, mag ik van jou de sinus’.
De kegelsneden maken het mij heel gemakkelijk:
‘Mariette, mag ik van jou de ellips, ja en dan ook de parabool, ja en dan moet je ook de hyperbool hebben, mooi dan heb ik een kwartet want de cirkel heb ik zelf’.
Een klein probleempje geven de regelmatige veelvlakken. Daar bestaan er vijf van hoe stop ik die in één kwartet?
Sinds Euclides, de Griekse wiskundige (265-200 v.Chr.), weten we dat er precies vijf regelmatige veelvlakken bestaan.

1 comment:

Anonymous said...

Hallo Willem,

Ik ben een enthousiast verzamelaar van bijzondere kwartetspellen, dus ik zou het heel bijzonder vinden alls ik dit spel aan mijn verzameling zou kunnen toevoegen. Je bent uiteraard van harte welkom in mijn (nog niet echt) museumpje.
Ik hoor het graag (P.vdvlugt@hasdb.nl).

Mvg,

Piet