Tuesday, May 05, 2009

Verleden en toekomst.



Dit is letterlijk “een kat in de zak”. Theo ligt nu, onzichtbaar precies op mijn weg van keuken naar kamer. Leven, doen en laten van de kat staan wij geheel buiten. Ik zorg voor zijn eten doe overdag zowel als ’s nachts de deur voor hem open, haal teken weg en aai hem wanneer hij dat wil en dat is het. De koning van de dieren is niet voor niets een grote kat.

De gesprekken met vrienden en kennissen gingen de laatste dagen voornamelijk over de tweede wereldoorlog. Veel historie en ook wel vragen over de toekomst.
In de afgelopen twee maanden ging het in de cursus astronomie in Nijmegen ook over verleden en toekomst en wel in het bijzonder over dat van sterren. Sterren van ongeveer de grootte van onze zon hebben een lang leven en hebben een rustige oude dag als zogenaamde “witte dwerg”. Natuurkundig is zo’n witte dwerg zeker niet eenvoudig en ik heb daar in acht colleges van twee uur ook veel over te verwerken gekregen.
Het hoofdthema was de toekomst van sterren. Grofweg kun je stellen dat sterren tot ongeveer 1,5 maal de grootte van onze zon een witte dwerg worden. Grotere sterren leven veel korter en eindigen na eerst als Super Nova geschitterd te hebben als neutronenster of als zwart gat.
Neutronenster moet je letterlijk nemen en van een zwart gat kregen we van prof. Groot een prachtige definitie: ‘een zwart gat is een lichaam waarvan de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid’.
Voordat onze zon een witte dwerg wordt gaat het nog een keer heel heftig toe bij ons. We komen dan binnen de hete gasbol van de zon te liggen zeeën enz. verdampen en de aarde blijft als een verschroeid lichaam achter, zie het plaatje.
Ik ontving een mailtje van Mirre. Zij is het buurmeisje van vriendin Marian en vraagt me precies wat neutronen zijn en wat een zwart gat. Ik geef mezelf 24 uur voor de goede antwoorden aan dit bijzondere meisje van negen(?) jaar. Jammer dat kleindochter Piffin met vakantie in Vancouver is, zij weet veel en heeft meer verstand van meisjes dan ik

No comments: