Wednesday, April 25, 2007

Kijk eens, zonder riem!


Bensy's eerste logeerdag.
Omdat ik geen persconferenties kan geven, zoals een bekende advocaat, schrijf ik brieven. Dit is al de tweede deze week aan het NRC Handelsblad.

Maarten Huygen schreef zaterdag in deze krant dat ik als lid van de Partij van de Dieren:
1. Het leven van een muis boven dat van een mens stel.
2. Dat, als het aan mij ligt, Peter Streng nooit meer van zijn ernstige ziekte zal genezen.
3. Ik de ontwikkeling van goede medicijnen tegenwerk.
Tenslotte probeert Huygen om de Partij van de Dieren van terreur tegen de biowetenschappen te beschuldigen.
Hoe kan ik me tegen deze beschuldigingen verweren?
Punt drie is extra pijnlijk voor mij omdat ik na drie vormen van kanker, heupoperaties en als ernstig hartpatiënt mijn leven dank aan de wetenschap en haar medicijnen. Toch hoop ik, evenals Marianne Thieme, dat op termijn de wetenschap betere methoden voor het testen van medicijnen zal vinden dan het uitproberen op dieren. Afgezien van het dierenleed is het testen op dieren erg primitief en blijft de kans dat de mens anders reageert dan het dier. Wel behoort Huygen te weten dat sinds de jaren vijftig en zestig het testen op dieren 80 tot 90% is afgenomen. Dit dankzij statistische technieken en zeker ook door druk van dierenbeschermers om betere testmethoden te ontwikkelen.
Ik hoop dat Maarten Huygen en het NRC Handelsblad kans zien een reëlere kijk op de medische wetenschap en de Partij van de Dieren te ontwikkelen dan uit genoemd artikel blijkt.
Willem Duvekot, Gorssel.

No comments: