Sunday, December 26, 2004

Je gelooft wat je ziet.

Gisteravond liet mijn zoon Michiel me, vanuit Toronto, twee meetkundige figuren zien. Ik geloofde niet alleen wat ik zag, maar ging ook een (wiskundige) nonsensredenering opzetten om te bewijzen dat wat ik zag echt waar was.
Eliane had me al in verband met de Nationale Wetenschapsquiz (NWQ) gezegd dat ik te naïef was. Zij heeft makkelijk praten en idem Michiel want die hebben een opleiding als beeldend kunstenaar. Zij hebben leren kijken en als je een poosje met ze optrekt wordt je daar geregeld mee geconfronteerd. Ze zien veel meer dan ik en ze geloven dat ook niet allemaal.
Dit brengt me bij de “Open Vraag”, van de NWQ van dit jaar. Die vraag luidde: zien vrouwen anders dan mannen en zo ja verklaar dat.
Ik stuurde de NRC onmiddellijk mijn oplossing:

JA
Als man uit mijn tent komend kijk ik of er
a) een concurrerende man te zien is die verjaagd of gedood moet worden
b) een prooidier of een gevaarlijke beer te zien is
c) een vrouw is om mee te paren.
Zo niet, dan kijk ik niet verder en begin nieuwe pijlen te maken.

Mijn vrouw ziet echter veel meer en gedetailleerd. Zij ziet of er bessen, vruchten of maden/wormen te vinden zijn voor het eten. Is er water om de kinderen te baden, zijn er schorpioenen of slangen in de buurt. Is er een goed plekje waar de kleintjes kunnen spelen
?

Helaas werd ik geen prijswinnaar. Germaine de Ruiter werd wel één van de vijf winnaars. Zij schreef:
Ja.
'Kijk alleen al naar het verkeer'.
'Mannen rijden vaker door rood, omdat zij kleuren anders zien. Ook missen ze vaak verkeersborden (vooral verbodsborden). Daarnaast zien mannen wel troep, maar niet hun eigen troep. Kortom, mannen zijn oost-indisch blind!'

Ja wat Germaine ziet kàn ik niet zien dus zij wint terecht.
Het geloven wat we zien is wereldwijd een ramp, nu en in het verleden, maar daar wil ik het op tweede Kerstdag niet over hebben.
Het mooiste voorbeeld van de onzin die we dagelijks horen en zien gaf een vier jarig jongetje in ik@nrc.nl . Voor het naar bed gaan, in de verwarring van Sinterklaas en Kerst, vroeg hij aan zijn vader: “is Jezus al in het land?”.

No comments: