Wednesday, September 17, 2008

Musea.




Zaterdag kreeg ik een ‘dagje uit’ van Leuntje. We bezochten in Hattem het Voerman Museum en hadden een heerlijk etentje in De Cannenburgh in Vaassen. Het weer was ideaal om mijn troefkaart uit te spelen. Ik rijd dan en neem de dijk langs de westkant van de IJssel, de gast kan dan vooraf genieten van de ‘Voermanluchten’ en later zien dat de meester het kon. Voor de gezichten op de IJssel gaat het voornamelijk om Voerman senior. Junior was de man van de Verkade albums die ieder van onze generatie kent. De verassing van het museum was voor Leuntje echter niet vader of zoon Voerman maar Jo Koster (1868-1944). Dat deed mij goed want dat ken ik. Ik schreef in december vorig jaar over haar op mijn blog. De Voerman hierboven hebben we zaterdag niet gezien, deze hangt in het Stedelijk Museum Kampen. Het schilderij van Greive bij Vlissingen uit 1860 zag ik gisteren in het CODA op de expositie ‘De ontdekking van Nederland’. Twee zeer verschillende musea die in Hattem en Apeldoorn. De enige overeenkomst die ik kan bedenken is de vergaande vriendelijke service. Gisteren bood een van de baliemedewerksters me rolstoel met begeleiding aan, ik nam alleen de rolstoel.
De kopieën (op klikken voor een vergroting):
Jan Voerman sr. De IJssel bij buiig weer.
Johan Conrad Greive. Bomvrije kazerne te Vlissingen, 1860
Jo Koster. Staphorster meisje op weg naar de maaiers.
N.B. Vanmorgen schreef ik dit blog, maar heb het nu flink gewijzigd. De schilderijen kun je nu in een mooie vergroting zien.

No comments: