Tuesday, September 23, 2008

In Nijmegen en Joppe.




Een wat ongewone dag vandaag. Vanmorgen naar Nijmegen voor mijn eerste HOVO (hoger onderwijs voor ouderen) “les” over het toeval. Dr. M. Hulswit gaf een inleiding vanuit filosofisch perspectief over het begrip toeval. Vooral het determinisme kreeg veel aandacht, begrijpelijk omdat veel wetenschappers in de geschiedenis het determinisme aanhingen. Daarna als een blok geslapen en toen naar Joppe voor Isabelle. De prinses kreeg veel aandacht van haar onderdanen, vandaag waren dat Marian en ik. Haar moeder en grootmoeder behoren niet tot haar onderdanen, die heeft ze in dienst voor voeden, luiers verschonen enz. Ik mocht de foto’s maken.
Zowel over het begrip toeval als over de prinses zal ik het nog dikwijls op mijn blog hebben. Hulswit begon vanmorgen zijn betoog met een vraag “is het toeval dat u hier bent?”.
Isabelle beëindigde het bezoek van Marian en mij met een heel verhaal (bovenste foto). Het moet een samenvatting geweest zijn van wat wij "volwassenen" tijdens de maaltijd allemaal aan elkaar gekletst hadden.
Bij Hulswit kwamen er drie antwoorden uit de zaal: ja, nee en dat weten we niet. Bij Isabelle hoort ieder zijn eigen gedachten lijkt het. Haar overgrootmoeder, die zij 's middags had bezocht en die uitgesproken gelovig is hoorde duidelijk 'haleluja'! Daarom zal ik de toespraken van de prinses goed blijven beluisteren en u verslag uitbrengen. Klik op de foto's voor een vergroting.

No comments: