Sunday, September 07, 2008

De plaatsvervangendeschaamte voorbij


Klik op de fotokopie om hem te lezen. Toen ik dit vrijdagavond las dacht ik dit is een grap van de columnist, dit kan niet waar zijn. Ik riep Eliane en Michiel in Toronto aan: ‘dit kan toch niet waar zijn?’, vanuit Canada heb je misschien een objectievere blik op ons landje.
‘Oh ja, natuurlijk is dit waar’ zei Eliane en ik dacht nog dat ik haar hoorde denken “Willem wees niet zo naïef , het is met die man nog veel erger dan jij denkt”. Sorry lezer, ik kan het zelf niet verdragen wanneer anderen voor mij denken en vergeet dit. Dit waren mijn gedachten, waarschijnlijk gebeurde het volgende in mijn hersenen: “Eliane is niet zo naïef als jij Willem en natuurlijk is het met Balkenende veel erger dan jij denkt!”.
Michiel pakte het anders aan, hij gaf me geen kans er nog stiekem iets bij te denken. “Pa, natuurlijk is dit waar, dit heet cognitieve dissonantie in de psychologie”. Daarna legde hij me uit wat dat is en gaf een duidelijk algemeen voorbeeld. Ik zocht het daarna in de Wikipedia nog eens op en natuurlijk had Michiel gelijk.
Ik bleef in mijn eentje in Gorssel achter, met plaatsvervangende schaamte? Nee helaas, met Balkende ben ik zelfs “de plaatsvervangende schaamte al voorbij”!
(Bordewijk: Karakter, 1938. Anja Meulenbelt: De schaamte voorbij, 1976.)

No comments: