Thursday, September 04, 2008

De euromunten.


Met de invoering van de euromunten januari 2002 vroegen velen zich af, ook ik, hoe lang zal het duren voordat je meer buitenlandse dan Nederlandse munten in je portemonnee hebt? Laura en Anique sorteerden mijn centjes zodat ik nu met cijfers kan komen. Omdat ik zelf altijd, indien mogelijk, met de chipknip betaal stapelen de munten zich thuis op. Een of tweemaal per jaar stort ik mijn bak leeg bij de bank, hun robot telt alles en schrijft het bedrag op mijn rekening. Nu hebben dus Laura en Anique eerst geteld:
Nederlandse 41,5%, buitenlandse 58,5% en wel:
Duitse 26,94%
Franse 9,59%
Belgische 7,76%
Italiaanse 5,02%
Spaanse 4,57%
Oostenrijkse 1,85%
Portugese 1,37%
Ierse 0,91%
Luxemburgse 0,91%
Griekse 0,46%
Dat is dus van iemand die in de verzamelperiode niet in het buitenland was. Wanneer we de bovengenoemde datum bereikten weet ik natuurlijk niet, ik had wel al een poos het vermoeden dat het zover was. Gelukkig maar want onze en de Belgische zijn de lelijkste van allen. Italië heeft met een enorme voorsprong de mooiste. Het thema op hun munten is kunst, van 1 cent t/m 2 euro zijn de afbeeldingen achtereenvolgens:
Het Castel del Monte, de Mole Antonelliana, het Colosseum, De Geboorte van Venus van Botticelli, de Futurist van Boccioni, het Ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius, de Vitruviusman van da Vinci en het portret van Dante Alighieri van Rafaël Santi.

1 comment:

Anonymous said...

Heer Duvekot,

kijk eens op www.eurodiffusie.nl