Saturday, September 06, 2008

Akwedo, Bensy en Boeije.


Wat Pauline Bax in de NRC schrijft over het dorp Akwedo dringt niet tot me door, ik kijk alleen nog naar Eliane’s tekening. Ondanks de dood van Bensy dringt het verhaal van de schrijver A.L.Snijders (pseudoniem voor Peter Müller) dat hij me vanmorgen zond wel tot me door, dat komt omdat ik Boeije Jansen ken. Peter Müller zendt zijn verhalen per e-mail naar een kring van bekenden, ik zend zijn zkv’s (zeer korte verhalen) altijd weer door naar Marian.
Het zkv van vanmorgen:
Vorig jaar werd er in Lochem op de markt naast boekhandel Lovink een groot en diep gat gegraven. De vooruitgang, appartementen, centraal verwarmd. Het pandje van Lovink nodigt uit tot tranen om het zijnde (lacrimae rerum), net als de eigenaar, Boeije Jansen, die veel van klassieke muziek en beschaafde conversatie houdt. Het stamt uit de negentiende eeuw, de boeken staan er niet alleen in kasten, maar liggen ook op de vloer. Op een mistige morgen voelde Boeije Jansen beweging in het huis. Hij rende naar buiten en zag dat zijn huis en handel in het gat aan het vallen waren. Hij schreeuwde om hulp en er snelden vele mensen toe. Zij vormden een ketting naar de overkant van de markt waar het postkantoor leeg stond. Ze gaven elkaar de boeken door en aan het eind van de dag stonden ze allemaal in het postkantoor. Het pandje werd gestut en in de bodem werd vloeibaar glas gepompt. Nu het glas hard is geworden kunnen de boeken terug en is alles weer zoals het was

No comments: