Sunday, April 10, 2005


Dit is de driemasttopzeilschoener "Oosterschelde". Zij is het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland en vertegenwoordigde Nederland op vele zeilmanifestaties. Erica voer in oktober 2003 een weekend mee op dit prachtige schip, ik mocht haar brengen naar, en afhalen van, de thuishaven Rotterdam. Dat was al een belevenis want daarbij kon ik kennis maken met de kapitein, een stoere Zeeuwse!
Erica was uitgenodigd voor dit reisje door de Amerikaanse Heather Foxhall een vredesactiviste. Erica had kritiek geuit op de werkwijze van Heather en werd toen uitgenodigd voor dat snoepreisje (zo noem ik het, want ik was natuurlijk een beetje jaloers). Schrijven loont!
Ik kom hierop omdat we vandaag Erica's broer bezochten en hem meenamen uit het verzorgingstehuis in Scheveningen voor een tochtje langs de boulevard en haven. Er voer juist toen een klein zusje van de Oosterschelde de haven uit. Een tweemastschoener en dat was mooi om te zien. Daarna gingen we weer lunchen in het Carlton (een standaard procedure) met fraai uitzicht op de boulevard en het strand. Heel treurig was het afscheid toen we hem terugbrachten. Hij had duidelijk genoten en vroeg aan ons hoe hij nou verder moest? Heel triest, hij is alles direct weer vergeten als we weg zijn, maar toch. Het personeel zorgt geweldig voor hem en hij heeft een prima eigen kamer, maar het is een hel zo'n tehuis br.br..

No comments: