Monday, September 04, 2006

Open Schaakkampioenschap Arnhem



Met Stef, Koen en Morris speelde ik van vrijdagavond tot en met zondagmiddag in Arnhem. Onder de milde leiding van Stef deed dit Pallaskwartet zijn uiterste best om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Koen en Morris behaalden in de A-groep respectievelijk 3 en 2 1/2 . Stef en ik in de B-groep kwamen op 50% dus 3 uit 6. Zelden heb ik het moeilijk met verliezen, maar deze keer was dat gistermiddag wel het geval. Even was ik niet aanspreekbaar. Schakers kunnen hopelijk begrip voor me opbrengen aan de hand van dit diagram.
Met deze stelling zag ik de winst al gloren. De lopers op c3 en c2 vormen een geweldige dreiging en voor mij leek het verder een kwestie van techniek. Maar het ging anders. Freeke deed 20 ...,b5-b4 en zonder ook maar te kijken wat zijn bedoeling was sloeg ik de pion met 21. Pd5xb4,... Na zijn antwoord 21. ..., Pc6x b4? (met 21...,Dd8-b6! wint hij) kon ik direct winnen met 22. Dd1-d4!. Helaas speelde ik zonder nadenken a tempo 22.Lc3xb4,..?? zag wat er aan de hand was en gaf op. Ik verlies een stuk door 22. ...,Dd8-b6+. Van beide spelers dus een blunderfeest, maar van mij het ergst! Dit geeft weer eens aan hoe verwant schaken en boksen zijn, één moment van onoplettendheid en je bent KO!

No comments: