Wednesday, May 17, 2006

Vooralsnog.


Mijn broer Adrie in 1947. Het jongetje is mijn tweelingbroer Piet, de meisjes zijn nichtjes.
Nu in het weekend Rita Verdonk is losgebarsten neem ik geen risico meer over mijn verleden.
Wel wil ik met klem benadrukken dat de feiten al door Hans Warren in 1981 in GEHEIM DAGBOEK 1942-1944 ( Bert Bakker) gepubliceerd zijn.
Waar gaat het om? Hans Warren en mijn broer Adrie hebben in april 1944 voor de Duitse Wehrmacht gewerkt. Zowel Hans als mijn broer Adrie zijn inmiddels gestorven, maar ik erken toch op de hoogte hiervan geweest te zijn. Ik citeer uit genoemd dagboek:
'25 april - Het werken voor de Wehrmacht. Zover is het dan gekomen. JL. zaterdag werd ik om half zes uit mijn bed gehaald: 'Om zeven uur op 't dorp zijn, met een spa en een zaag.' Het bekende alternatief. Onderduiken kan ik niet. Me dood laten slaan wil ik niet. Dus de verstandigste weg kiezen, en verzaken aan mijn principe, gáán. Het was een schrale troost te merken dat letterlijk iedereen opgetrommeld was, ik zag er Willem , en al onze vrienden en kennissen (en in Goes hoorde ik, in 't weekend, dat ook daar iedereen gehoorzaamd had, de leraren van school incluis).'
Hans beschrijft daarna uitvoerig hoe en waar zij door de Duitsers tewerkgesteld werden. In de dagboeken van Hans staat de naam Willem voor mijn broer Adrie (geboren 28-11-1920). Hans Warren publiceerde zijn dagboeken in een tijd dat veel van diegenen die hij beschrijft nog leefden. Dat werd in het dorp Borssele niet door iedereen gewaardeerd, ondanks dat hij gefingeerde namen gebruikte.

No comments: