Tuesday, May 23, 2006

Anna Karenina.


Greta Garbo en Fredric March.
In het NRC Handelsblad vroeg Frits Abrahams zich af welke film hij nog één keer wilde zien. Ik hoefde geen seconde na te denken, voor mij is dat Anna Karenina. Onmiddellijk zag ik Ingrid Bergman voor me, maar zij heeft Anna Karenina helemaal niet gespeeld. Bergman speelde Annastasia met Yul Brynner. De eerste verfilming van de beroemde roman van Tolstoj is met Greta Garbo en Fredric March uit 1935. De laatste keer dat ik Anna Karenina zag was met Helen McCrory en Kevin McKidd uit 2000. Daarin maakte McKidd als Vronsky meer indruk op mij dan McCrory. Ik las het boek van Tolstoj voor de eerste keer toen ik nog echt jong was, waarschijnlijk 17 of 18. Die passie, harstocht en lust, dat moest het echte leven zijn! Nu we het over Tolstoj hebben nog een anekdote:
In Geheim Dagboek schrijft Hans Warren over mijn moeder dat ze niet echt als een goede boerin bekend stond. Volgens Hans kwam dat omdat ze liever Tolstoj las dan koeien melkte!

No comments: