Sunday, June 05, 2005

Rijksmuseum en Mauritshuis.


Op 26 april plaatste ik een foto van de IJssel hier bij Gorssel, ik noemde het Oud-Hollandslandschap. Bij de schilderijen van Coorte en m'n belevenissen met het Mauritshuis dacht ik aan dit schilderij van Salomon van Ruysdael. Salomon (1600-1660) was net als zijn beroemde neef Jacob (1628-1682) een landschapsschilder. Voor dit "Riviergezicht op Deventer" heeft Salomon hier ergens bij Gorssel gezeten (het is het kerkje van Gorssel), vandaar dat ik het uit het archief van het Rijksmuseum haalde voor mijn blog. Dat is werkelijk geweldig van het rijksmuseum, zij hebben hun hele collectie (voor ons belastingbetalers) in hun computer gezet en wij kunnen elk schilderij zo binnen halen, mits je een internetverbinding hebt. Ik had bij Coorte ook gehoopt dit bij het Mauritshuis te kunnen doen, maar nee dat ging niet:
Geachte heer Duvekot,
Wij sturen u graag een afbeelding voor uw weblog.
Helaas zijn daar flinke kosten aan verbonden voor het lenen en het beeldrecht.Het lenen en gebruik voor 3 maanden zonder verdere publicatie is al EUR 80,--.Toezending na ontvangst van betaling.Ik weet niet of u dit voor uw doel voor ogen had.
Met vriendelijke groeten,
Mariette Halkema
Fotos en Rechten.Stichting Vrienden van het Mauritshuis

No comments: