Wednesday, February 15, 2006

Japan



Vannacht keek ik op België 2 naar de documentaire Hitlers last submarine. De film gaat over de onderzeeër U-234 die als lading Uranium 235 en Plutonium 239 aan boord had. De duikboot bracht dit nucleaire materiaal van Duitsland naar Japan. Het was de bedoeling dat Japan er een kernbom mee zou vervaardigen. De U-234 was de meest geavanceerde onderzeeër die de Duitsers ooit hadden gebouwd en was nog onderweg naar Japan toen Duitsland capituleerde. De Amerikanen bereikten de onderzeeër als eerste toen de kapitein zich overgaf en zijn positie bekendmaakte. De lading werd naar Los Alamos in New Mexico gebracht waar men toen eindelijk voldoende splijtstof had om de bekende bom te maken. Zo kwam dus de splijtstof toch nog op zijn bestemming!! De rillingen lopen toch langs je rug als je hieraan denkt. Mijn levensfilosofie blijft 'de werkelijkheid kun je niet bedenken'.
Toen ik zojuist (12 uur hier) me bij ICC (mijn Internet schaakclub) meldde voor een vluggertje werd het weer Japan. Ik had wit en won met het Morra-gambiet. Mijn tegenstander Hamlet-jp (nickname) schreef: 'GG WitteBison, handshake from Yokohama, Japan.
To mate or not to mate: that is the question.'
Heerlijk toch zo'n land waar we geen problemen mee hebben.

No comments: