Thursday, February 16, 2006

Historische aankoop.



Met dit boek, waar ik zondag ook over schreef, blijk ik een zeer belangrijke historische aankoop gedaan te hebben. Rispens schrijft in dit boek onder andere uitvoerig over Debye en in het bijzonder over diens relatie met het naziregime. Wat Rispens schrijft is vandaag groot nieuws. De Universiteit Utrecht gaat de naam van haar Debye Instituut wijzigen en de Debye Prijs van de Universiteit Maastricht wordt niet meer uitgereikt. Het Niod controleerde wat Rispens over Debye schrijft en acht dat ook juist. Ik geef een voorbeeld uit Rispens boek. Op 9 december schrijft Debye aan het Deutsche Physikalische Gesellschaft:
Gezien de dwingende heersende omstandigheden kan het lidmaatschap van Rijksduitsejoden, zoals beschreven in de Nürnberger wetten, binnen het Deutsche Physikalische Gesellschaft niet meer voortgezet worden.
In overeenkomst met het bestuur roep ik alle leden op die onder deze definitie vallen mij hun uittreding mede te delen.
Heil Hitler!
Peter Debye, voorzitter.

Debye was van 1912 tot 1914 hoogleraar theoretische fysica in Utrecht, hij is in Maastricht geboren en ontving in 1936 de Nobelprijs voor scheikunde.

No comments: