Sunday, February 26, 2006

In Rotterdam.


Vanmiddag was ik in de kelder van boekhandel Donner in Rotterdam.
Pieter Steinz, chef van de boekenbijlage van de NRC, interviewde daar Annelies Verbeke, Hagar Peeters en Johannes van Dam.
Van Verbeke had ik haar laatste boek Reus gelezen en kende de tekeningen die Eliane voor de NRC over Verbeke had gemaakt. Van Hagar Peeters kochten Erica en ik in '99 haar debuutbundel Genoeg gedicht over de liefde vandaag. Johannes van Dam kende ik alleen uit de krant. In ieder geval was ik ruim voldoende op de hoogte van het een en ander om een interessante middag te hebben.
Steinz ken ik via Eliane vrij goed omdat zij wekelijks met hem de te portretteren auteurs bespreekt. Dankzij Skype hoor ik die telefoongesprekken helemaal en weet waar het om draait die week in literair Nederland. Omdat de telefoonhoorn in Toronto stuk is, staat het binnenkomende gesprek op de luidspreker en kan ik dus alles horen!
Ik kies voor de toegift Hagar, omdat ik een fan van haar gedichten ben en omdat ze daar in de kelder de mooiste was. Hier het eerste couplet van het gedicht waar haar debuutbundel naar genoemd is:

Genoeg gedicht over de liefde voor vandaag
want al schrijvend heb ik de liefde niet bedreven.
Het leven laat zich maar al te graag
liever beschrijven dan beleven.
Die jij van wie ik zo hoog opgeef
die leeft niet behalve zoals ik je opschreef.
Je kust en je verlaat zoals de windhaan draait,
mijn plaat steeds overslaat,
zoals, zoals men zegt, dat in het echte leven gaat.

No comments: