Sunday, February 12, 2006

Boeken


Vorige week zaterdag gaf Carla me de schaakroman Dame Gambiet van Walter Tevis te leen. Ik was direct gecharmeerd van het boek omdat voorin Yeats geciteerd wordt met een couplet uit 'Long -legged Fly'. De mooiste schaakroman is waarschijnlijk De verdediging van Nabokov, maar ook Tevis heeft een heel aardige roman geschreven. Tevis is goed op de hoogte van het schaken en de geschiedenis van het schaken, het boek dateert van 1984.
Dan lees ik tegelijkertijd nog drie andere boeken . Alle drie geen zware kluiven dus ik behoor gelukkig te zijn. Chess Bitch waar ik al over schreef is een geweldig leuk boek en leest als een trein en heeft veel illustraties die ik niet kende.
Met onze plaatselijk dichter Nicolaas Veter sprak ik over Amerika en daarom kreeg ik van hem Amerikanen zijn niet gek van Charles Groenhuijzen te leen, een heel onderhoudend boek.
Het meest 'intellectuele' boek van de vier is Einstein in Nederland - Een intellectuele biografie. Als je zoals ik gefascineerd bent (blijft) door de 'de tweede Gouden Eeuw' dan is dit boek 'ein gefundenes Fressen'. De 'tweede Gouden Eeuw' slaat op de periode 1870 - 1920 waarin de natuurwetenschappen in Nederland een enorme bloei beleefden en het in ons land Nobelprijzen regende. Ook in dit boek blijkt Einstein niet zo'n aardige man. De schrijver, Dr. Sybe Izaak Rispens, laat bijvoorbeeld zien dat in Leiden het driemanschap Ehrenfest, Lorenz en de Sitter een grote inspiratie bron is geweest voor Einstein. Het is zelfs de vraag of Einstein zonder hen wel de geweldenaar was geworden zoals we hem nu zien, maar denk maar niet dat Einstein hen in een van zijn publicaties noemt. Ik zal maar weer twee exemplaren van dit boek bijbestellen!

No comments: